Wystawy Bartłomiej Dariusz Rakowski

Wystawy

Zajezdnia Muzealna Brus (ZMB) to teren o powierzchni 1,5 hektara. Jej największą część stanowi ekspozycja - zewnętrzna i wewnętrzna, dzięki której odwiedzający mogą poznać historię komunikacji miejskiej w Łodzi. Przygotowuje je ekipa Klubu Miłośników Starych Tramwajów przy współpracy z MPK Łódź i innymi partnerami.

Ekspozycje zostały podzielone także na takie o charakterze stałym oraz czasowym. Te wewnętrzne zobaczyć można na pierwszym piętrze dawnego budynku administracyjnego (budynek ceglany przed bramą wejściową), do czego serdecznie zachęcamy w czasie zwiedzania historycznej zajezdni tramwajowej przy ulicy Konstantynowskiej.

W sezonie 2020, prócz plenerowych wystaw taboru tramwajowego i autobusowego, zwiedzający mają do dyspozycji następujące wystawy:
- "Kasowniki biletów - wczoraj i dziś"
- "Sygnalizacja świetlna na łódzkiej sieci tramwajowej w latach 60., 70. i 80."
- "Tramwajowe mierniki elektryczne"
- "Elektroniczny indeks łódzkich linii tramwajowych"
- "Informacja pasażerska w pojazdach komunikacji miejskiej 1989-2018"
- "Historyczne stanowiska pracy motorniczych i kierowców"
- "20. rocznica wycofania Ikarusów 260 w MPK Łódź"

Aby zobaczyć wystawy, które wcześniej prezentowane były w Zajezdni Muzealnej Brus należy kliknąć w link - WYSTAWY ARCHIWALNE.

  • WYSTAWA TABORU TRAMWAJOWEGO
    [ekspozycja zewnętrzna]

wystawy.1

Pierwsze tramwaje w Łodzi wyjechały na ulice pod koniec grudnia 1898 roku. Prawdziwą perełką pośród nich jest najstarszy wagon tramwajowy w mieście - Herbrand VNB-125 z 1898 roku oraz wagon do szkolenia motorniczych Konstal 2N1 z 1950 roku. Na terenie zajezdni obejrzeć można obejrzeć w sumie 21 wagonów z różnych okresów. Wizyta w każdym z nich to prawdziwe spotkanie z historią komunikacji szynowej w mieście. Niektóre z nich są sprawne, inne czekają na swoje drugie tramwajowe życie.

  • WYSTAWA TABORU AUTOBUSOWEGO
    [ekspozycja zewnętrzna]

wystawy.2

Pierwsze autobusy w Łodzi wyjechały na ulice w połowie października 1948 roku. Początkowo ten rodzaj komunikacji miejskiej pełnił marginalną rolę w ówczesnym systemie transportu publicznego. Dopiero z biegiem lat postanowiono rozwijać ten środek transportu - wyznaczano nowe linie czy kupowano nowy tabor. Jednak tak naprawdę do dziś zachowały się wozy kursujące po Łodzi w latach 80. i 90. W zajezdni można obejrzeć kilka takich pojazdów, spośród których największą ilość stanowią kultowe Ikarusy.

  • WYSTAWA "KASOWNIKI BILETÓW - DAWNIEJ I DZIŚ"
    [ekspozycja zewnętrzna]

wystawy.3

Do 1983 roku bilety w komunikacji miejskiej "kasowali" konduktorzy. Potem w tramwajach i autobusach tę rolę w pełni przejęły kasowniki, które już na stałe wpisały się w codzienne podróże mieszkańców Łodzi. We współczesnych czasach wyjątek stanowią jedynie konduktorzy Tramwajowej Linii Turystycznej. Ale wracając do kasowników... Urządzenia, które potwierdzały skasowanie biletu przez pasażera - najpierw tylko go dziurkowały, potem drukowały, a teraz dziurkują i drukują. Te najciekawsze, stosowane w łódzkiej komunikacji można zobaczyć, poznać ich budowę, a także sprawdzić jak działają na tej wyjątkowej wystawie.

Wystawa dostępna jest w namiocie informacyjnym w alei głównej, tuż przy wejściu do zajezdni.

  • WYSTAWA "ELEKTRONICZNY INDEKS ŁÓDZKICH LINII TRAMWAJOWYCH"
    [ekspozycja wewnętrzna]

wystawy.8

Którędy w 1998 roku kursowała linia 29, w 2001 roku linia 8, a w 2014 roku linia 14? W którym roku zawieszono linię 10, a od kiedy nie kursowała linia 7? Gdzie znajdują się krańcówki Kochanówka, Doły i Teofilów? Które odcinki tras w ostatnich dekadach zostały wyłączone z eksploatacji? Na te i inne pytania odpowiedź znaleźć można przeglądając "Elektroniczny indeks łódzkich linii tramwajowych". Dodatkowo, przeglądaniu tras tramwajowych od 2015 roku towarzyszą głosy lektorów łódzkiej komunikacji miejskiej. Ekspozycja nawiązuje do mapy linii tramwajowych z 1998 roku, która przez wiele lat prezentowana była w nieistniejącej już Izbie Tradycji MPK Łódź.

Ekspozycja powstała dzięki wydawnictwu JOKART oraz wsparciu księgarni GEOGRAF i firmy PRODEL. Partnerem ekspozycji jest MPK Łódź

Wystawa dostępna jest na pierwszym piętrze frontowego budynku zajezdni.

  • WYSTAWA "SYGNALIZACJA ŚWIETLNA NA ŁÓDZKIEJ SIECI TRAMWAJOWEJ W LATACH 60., 70., i 80."
    [ekspozycja wewnętrzna]

wystawy.4

Skrzyżowanie "marszałków", ulica Konstantynowska czy krańcówka przy ulicy Północnej. Te i inne miejsca łączy jedna cecha - ruchem tramwajów sterują lub sterowały sygnalizatory świetlne. W dobie komputerów i informatyzacji systemów sterowania ruchem pojazdów komunikacji miejskiej, niektóre sygnalizatory używane na ulicach Łodzi i województwa stają się prawdziwym eksponatami muzealnymi. Jak działały i jak wyglądały te stosowane w latach 1960-1980? Na te pytanie odpowie wystawa, która jest pierwszą z serii "Laboratorium Techniki.

Wystawa dostępna jest na pierwszym piętrze frontowego budynku zajezdni.

  • WYSTAWA "TRAMWAJOWE MIERNIKI ELEKTRYCZNE"
    [ekspozycja wewnętrzna]

wystawy.6

Energia elektryczna towarzyszyła miejskim tramwajom praktycznie od początku ich funkcjonowania. Z uwagi na to, że Łódź w okresie ich startu nie miała elektrowni miejskiej, przy ulicy Tramwajowej wybudowano własną elektrownię tramwajową. Zwiedzający zobaczą mierniki, czyli dość ciekawe urządzenia, które powszechnie stosowane były w wagonach lub energetyce trakcyjnej. Służyły do pomiarów napięcia w sieci, na akumulatorach tramwaju oraz prądu pobieranego przez silniki, przetwornice i wszystkie inne elementy pojazdów szynowych. Dzięki nim wykrywano usterki zarówno wagonów jak i trakcji. Jest to druga ekspozycja z serii "Laboratorium Techniki".

Wystawa dostępna jest na pierwszym piętrze frontowego budynku zajezdni.

  • WYSTAWA "INFORMACJA PASAŻERSKA W POJAZDACH KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ 1898-2018"
    [ekspozycja wewnętrzna]

wystawy.10

Od kolorowych tabliczek z symbolami po nowoczesne monitory LCD. Na przestrzeni ponad 120 lat sposób oznaczania tras w pojazdach komunikacji miejskiej uległ wielu przeobrażeniom. Postęp wyznaczały nie tylko nowe zdobycze techniki, ale także zmiany społeczne. Wystawa prezentuje jak zmieniały się tablice w różnych okresach i w różnych typach taboru, a także omawia sposób oznaczania poszczególnych rodzajów linii. Interaktywne eksponaty pozwalają samodzielnie ustawić trasę na taśmie lub wyświetlaczu. Wystawa stanowi pierwsze kompleksowe omówienie historii oznakowania tras i numerów linii.

Wystawa dostępna jest na pierwszym piętrze frontowego budynku zajezdni.

  • WYSTAWA "HISTORYCZNE STANOWISKA PRACY MOTORNICZYCH I KIEROWCÓW"
    [ekspozycja wewnętrzna]

20150601

Kierowcy i motorniczowie nie zawsze mieli do dyspozycji komputery i wielofunkcyjne ekrany. Przez wiele lat ich stanowiska pracy były niemal spartańskie, pozbawione automatyki, wymagające znacznie większego niż obecnie zaangażowania w obsługę pojazdu. Wystawa przedstawia ewolucję stanowisk pracy kierowców i motorniczych od lat 50. do 90. na przykładzie wybranych modeli autobusów i tramwajów. Dzięki interaktywnemu stanowisku z wagonu typu 803N można na własnej skórze przekonać się ile wysiłku i skupienia wymagało coś, co dziś obsługuje się joystickiem i naciśnięciem guzika.

Ekspozycja powstała dzięki wsparciu Urzędu Miasta Łodzi.

Wystawa dostępna jest na parterze frontowego budynku zajezdni.

  • NOWE WYSTAWY W PRZYGOTOWANIU
    [ekspozycja wewnętrzna]

20150601

W sezonie kolejnym turystycznym swoją premierę będą miały kolejne wystawy tematyczne.


Masz ciekawe pamiątki związane z łódzką komunikacją? Kolekcjonujesz rzeczy związane z transportem publicznym? W Twoim albumie znajdują się ciekawe zdjęcia historycznych tramwajów lub autobusów? To wszystko może stać się częścią ekspozycji Zajezdni Muzealnej Brus. Skontaktuj się bezpośrednio z Klubem Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi. Dane teleadresowe znajdują się w dziale "KONTAKT".

Last modified on niedziela, 05 kwiecień 2020 20:14

1 comment

Login to post comments